Spirituele Bloom Fairs - programma Najaar 2024 >

Moet je wel hard werken voor je geld? Een column van Nathalie Willems

Moet je wel hard werken voor je geld? Een column van Nathalie Willems

'Je moet hard werken voor je geld.' Mijn hemel, wat haat ik die uitspraak. Wat heeft die overtuiging me al veel pijn gedaan, vooral op psychologisch en emotioneel gebied, niet zozeer fysiek. Een column door Nathalie Willems.

”'Je moet hard werken voor je geld'. Deze mindset houdt de bevolking ook goed onder de duim, want vermoeide, hardwerkende mensen protesteren minder.”

Het probleem met die beladen uitspraak is dat deze stamt uit een tijd waarin het hard werken was om je brood te verdienen, in de zin van fysieke arbeid. Hoewel een deel van onze bevolking nog steeds allerlei vormen van fysieke arbeid verricht, hebben machines en verschillende automatiseringssystemen inmiddels veel van die taken overgenomen. Er zijn veel meer zachte beroepen bijgekomen, waarin fysieke arbeid nauwelijks een rol speelt. We zijn geëvolueerd van een landbouweconomie naar een industrieel tijdperk en nu naar een kenniseconomie, zoals men dat zegt.

Het industriële tijdperk heeft ervoor gezorgd dat alles sneller en efficiënter kon verlopen. Maar dat geloof in hard werken was toen al diep geworteld: 'Je moet hard werken voor je geld.' Deze mindset houdt de bevolking ook goed onder de duim, want vermoeide, hardwerkende mensen protesteren minder. Ze hebben geen tijd en ruimte om na te denken over alternatieven.

Die overtuiging is hardnekkig. Het heeft lang geduurd voordat ik het kon onderscheiden van de realiteit. Het vormt de basis voor verschillende varianten die me nog steeds dagelijks uit balans proberen te brengen: 'Je hebt niet genoeg gedaan', 'Je hebt niet genoeg gegeven', 'Je hebt niet genoeg uren effectief gewerkt', 'Je bent aan het lanterfanten', 'Neem je nu alweer een pauze, je hebt nauwelijks iets gedaan'... De stem die me vertelt dat ik niet genoeg 'doe' terwijl ik een webinar geef waarvoor ik maandenlang onderzoek heb gedaan en jarenlang heb getraind. De stem die na een coachsessie zegt: 'Was dat het?' of me na een training bestookt met de vraag of ik voldoende heb bijgedragen.

En het ergste van alles?
Op het moment dat ik die uitspraken als 'waar' aanneem, sluit ik me af. Mijn ondernemingszin en enthousiasme verminderen en mijn betrokkenheid zakt naar het nulpunt.

Als dat allemaal gerechtvaardigd zou zijn, dan was het een ander verhaal. Maar de feedback die ik krijg is unaniem positief. Vaak ben ik zelfs verrast door de dankbare berichten die ik ontvang, het vertrouwen dat klanten in me hebben, het feit dat ze blijven terugkeren en me op allerlei manieren willen ondersteunen. In alles wat ik doe, is dat de feedback die ik van het leven zelf ontvang: dat het waardevol is, dat het hun leven heeft veranderd, dat het iets bijzonders is.

Daardoor besefte ik pas dat die innerlijke onruststoker aanwezig was. Het was een hardnekkige imprint, die niet eens van mij afkomstig was, maar die zich door de jaren heen comfortabel had genesteld in mijn gedachten en probeerde mij van daaruit te beïnvloeden.

En daarom benadruk ik het belang van bewustwording zo sterk. Bewustwording dat deze imprint niet van mij is. Bewustwording van wanneer het actief is. Bewustwording dat ik onafhankelijk kan handelen los van die overtuiging. Bewustwording van wat de werkelijkheid me daadwerkelijk laat zien. Ware ondernemers, trouwens, werken niet hard. Ze werken slim.

Maar dat is weer een ander verhaal...

Vond je dit een boeiend artikel en wil je meer artikelen?

Abonneer je nu en ontvang één jaar lang alle edities van Bloom. Bespaar €20 en geniet van de voordelen.

Reacties

Een account is verplicht om te reageren. Log in of registreer je nu

Inloggen / registreren
Recente editie

Word een Bloom’er

  • >

    8 edities van het Bloom-tijdschrift op jaarbasis

  • >

    toegang tot alle leesartikelen uit het Bloom-tijdschrift + extra leesvoer

  • >

    EXCLUSIEF! bereken en lees (on)beperkt persoonlijke geboortehoroscopen

  • >

    kortingen op geselecteerde producten in de BloomShop

  • >

    unieke themahoroscopen: je Jaarhoroscoop 2024, Ascendanthoroscoop 2024-2025, je Chinese horoscoop 2024,...

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Bloom en geniet 5% korting in de Bloom Shop.
Wekelijks ontvang je inspirerende leesartikelen, promoties en zoveel meer.
De kortingscode ontvang je in je mailbox.
Have a magical day!
Bloom